Segona activitat

Continuam amb l'anàlisi del poema que heu escollit.

A la mateixa entrada que heu fet en el blog per explicar què és una llanterna màgic i l'autor del poema, ara us toca treballar la part més dedicada al poema en sí.

Per tant, fora por i endavant!

1. Escriviu el poema que heu escollit a la vostra entrada del blog, recorda posar el títol a sobre del poema i l'autor al final, alineat a la dreta de la pàgina. Si coneixeu el llibre on va ser publicat i l'any, molt millor.

2. Imagineu que heu d'explicar el poema. Heu de un petit vocabulari per entendre'l i afegiu alguna imatge explicativa en aquest petit diccionari que creau.
Aquí teniu els enllaços a dos diccionaris que us seran motl útils.

      - Diccionari Català - Valencià - Balear: http://dcvb.iecat.net/
      - Diccionari de la Llengua Catala de l'IEC: http://dlc.iec.cat


3. Ara heu de fer un comentari del poema. Com ho has de fer? Heu de tenir el poema escrit en un full en paper i seguiu les següents passes.


1r: llegiu el poema una vegada i enumerau els versos.

2n: tornau a llegir el poema, feis el recompte de síl·labes i marcau l'esquema de la rima.

3r: llegiu el poema en veu alta. Cercau el tema principal i les figures retòriques. Subratlleu el versos on hi ha la figura retòrica en el full i escriviu quina figura és al costat (així no ho oblidareu). També heu d'identificar a qui va dirigit el poema, si té personatges, etc. 

4t: penseu quines sensacions us ha provocat, sobre què pensaveu quan el llegiu, us ha agradat o no... Feis una opinió personal argumentada!

5è. I, finalment, començau a redactar el comentari del poema seguint el següent esquema.



Aquest poema, titulat “títol del poema” , escrit per l’autor o autora “nom de l’autor”, tracta sobre “explicació del tema principal”. A més, també hi podem veure com també parla sobre “temes secundaris. En aquest poema està escrit enpersona gramatical del poema”. L’emissor és “el poeta, un personatge del poema, etc” que es dirigeix, per una banda, a un receptor extern que és el públic lector i, per altra banda, a un receptor intern que és “nom del personatge, l’estimat, etc.”.
El poema consta de nombre de versos versos dividits en “nombre d’estrofes” estrofes. Els versos estan formats per “nombre de síl·labes” síl·labes, és a dir, es tracta de versos “nom del vers segons el nombre de síl·labes”. Són versos d’art “major o menor” perquè està format per “més o menys de vuit síl·labes”. La seva rima és “consonant o assonant” i els versos rimen seguint el següent esquema “s’ha d’escriure l’esquema de rima del poema amb lletres”.
En el poema s’hi utilitzen diferents figures retòriques com la “posar el nom de la figura, citar-la entre cometes i posar el nombre del vers ex. (metàfora “les perles de la teva boca" (vers 4) si es tracta d’un exemple llarg, es pot anomenar la figura i els versos en què es troba (ex, una polisíndeton del vers 1 al vers 6)”.

Cal destacar que aquest poema m’ha semblat “_____” perquè “m’ha recordat, m’ha fet reflexionar sobre, etc”.



Material que podeu utilitzar per fer el comentari de text. 

Teoria de la mètrica i la rima: 

Explicació de figures retòriques:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

DÓNA'M LA MÀ, Silvia Oliver i Pau Roselló

De parar i desparar taula (Sandra Riera i José Riera)

LO PI DE FORMENTOR (TONI TORRES I LORCAN HORMIGO